31 January 2003

تکمیل نوشته.

:مجازات دوطرفه همجنس گرایان در ایران و سوئد

در ایران آزادانه همجنس گرایی خود را نشان دادن مساوی با مجازات اعدام و شلاق خوردن است.
این علت پایه و اصلی تقاضای عدهای از انسان های همجنس گرا برای تقاضای پناهندگیشون در سوئد است.
ولی این اطلاعات از ایران اصولا هیچ اهمیت قضایی خاصی برای اتخاز تصمیم دولت سوئد ندارد.

یک فیلم بردار برنامه فرهنگی موزاییک در ایران همجنس گراهایی را ملاقات کرده که هم خودشان مورد شکنجه و آزار جسمی بوده اند و هم مجازات های گوناگونی شده اند. و در مورد شرایط ایران صحبت میکنند.
اون در ماه ژانویه در ایران فیلمی از چند پسر همجنس گرا گرفته است و در مصاحبه ای با اونها از مشکلات انها صحبت میکند.
پسری به اسم آرش که چهره اش را کاملا بر اساس احساسات و امیال خود در آورده ( به طور ساده تر> آرایش کرده و چهره ای دختر مانند) از تمامی مشکلاتی که روزانه با آن در ارتباط است سخن میگوید. آرش تعریف میکند که با او همانند انگل اجتماع برخورد میشمد..انگار که او گناهی مرتکب شده است..مردم به او به دید یک گناه نگاه میکنند. رفتارشان تمسخر آمیز و اکثر تحقیر کننده است.به گفته آرش اکثر آدم ها او را نقطه کثیفی میبینند که با کشتن او میتوانند آن را محو نموده و خدا را از خود راضی نگه دارند.
آرش میگوید مگر من چه گناهی کرده ام که اینگونه ام..من نیز انسانم. دست من نیست که احساسات متفاوتی با سایر آدم ها دارم..ولی در جامعه امروزی ایران برای کسی این قضیه قابل هضم نیست حتی کسانی که ادعای روشن فکری مینمایند به او با دید ترحم مینگرند.
زندگی برای او یک جنگ هر روزه است..او زندگی نمی کند..بلکه تدریجی میمیرد.
دوستان او نیز در ادامه مصاحبه از اتفاقات و برخوردهایی که با ایشان شده هنگامی که خبر دار ارتباطشان با یک همجنس گرا شده اند پرده برداشتند.

همچنین مصاحبه هایی با زنان همجنس گرا بود که به خاطر ترس از جانشان و عدم امنیت در ایران برای زیستن و داشتن آزادی در ابراز احساسات و تمایلات جنسی اشان..متقاضی پناهجویی در سوئد بودند. ولی برخورد درستی نیز از سوی اداره همهجرین با آنها صورت نمی گرفت.
دو زن از ایران به تازگی تقاضای پناهندگی در سوئد را کرده اند که به تازگی جواب رد و برگشت خورده اند.
همچنین یک زن دیگر هم ترس از واکنش های انتفام جویانه از طرف خانواده خویش دارد.

این قضیه ای که گاهی اوقات راه حلی برای این سری افراد بوده است این است که رادیو و تلویزیون و روزنامه ها ماجرای آنها را به دست گرفته و اهمییت بدهند. در نتیجه اداره مهاجرین سوئد در این اوقات یک قدم عقب کشیده و این افراد اجازه اقامت در سوئد را دریافت کرده اند.

ولی ستیگ پر پترشونStig-Åke Pettersson کارشناس مهاجرین در اداره مربوط به حقوق مساوی جنسی این موضوع رو مورد بررسی قرار میدهد و میگوید این ها تمامی یک یازی بیش نیست. و دولت سوئد از آن مطلع است. او میگوید افرادی که مورد تهدید اخراج قرار میگیرند میتوانند با مراجعه به یک روزنامه و خرید یک فضای تبلیغاتی و یا پرداخت پول به کانال های مختلف خبرگذاری تلویزیونی از آنها برای ایجاد و جلب توجه کمک بگیرند. درادامه این قضیه توچه مسئولین گروه های بشر دوستانه به این افراد مورد تهدید اخراج جمع شده و گاهی حتی چندین گروه به یاری و طرفداری از آنها پرداخته و در نهایت اقامت کسب می شود.
به گفته او :



با امکانات مالی میتوان حقوق انسانی را حتی نیز خرید.



برداشتی آزاد از برنامه موزاییک توسط عالیجناب منتقد

0 comments:

Post a Comment